De werken op het kruispunt van de Mechelsesteenweg en de Tramlaan in Sterrebeek zouden over twee weken klaar zijn, maar liggen al een half jaar stil. De gemeente heeft "De Werkvennootschap" gevraagd om de werkzaamheden snel te hervatten, maar daarvoor moet onze gemeente eerst 70.000 euro betalen!
Wat ons zorgen baart, is het feit dat het de Werkvennootschap is die ook de werven op de Ring in Zaventem zal beheren!
Van half oktober tot eind december vorig jaar werkte een aannemer in opdracht van "De Werkvennootschap" op het kruispunt van de Tramlaan, de Mechelsesteenweg, de Voskapelstraat en de Waalsestraat. Dit waren de eerste twee fasen van de aanleg van de fietssnelweg F203, die Bertem met Brussel moet verbinden. Het kruispunt kreeg een nieuwe laag asfalt, een fietspad en nieuwe verkeerslichten. Automobilisten klagen echter over langere wachttijden als gevolg van de nieuwe verkeersregels.
De derde fase zou na Nieuwjaar beginnen. Zes maanden later zijn de werkzaamheden nog steeds niet begonnen. Wij zijn van mening dat de situatie het leven van fietsers in gevaar brengt en dat het onbegrijpelijk is dat de vertraging zo lang is.
Burgemeester Ingrid Holemans (Open Vld) liet weten dat De Werkvennootschap na de zomervakantie van start zou gaan met de laatste fase. De gemeente drong aan op een snellere start, maar zou daarvoor 70.000 euro moeten betalen, wat ze niet wil doen voor werk dat niet onder haar bevoegdheid valt.
Ook heeft de gemeente de Werkvennootschap gevraagd om enkele aanpassingen aan het kruispunt door te voeren. Het heeft met name opgeroepen tot het verwijderen van een centraal eiland en een herziening van het verkeerslichtregime, aangezien automobilisten langer dan voorheen bij het rode licht op deze locatie blijven. We zullen het centrale eiland niet verwijderen", aldus de heer Struyf, woordvoerder van de Werkvennootschap. Dit zou de onveiligheid alleen maar vergroten. We willen zeker de timing van de verkeerslichten herzien, maar dit kan pas nadat alle werkzaamheden zijn afgerond. Belangrijk hierbij is dat veiligheid voorrang heeft op de doorstroming van het verkeer. Dit is een fietspad, dus veiligheid staat voorop. «
We merken dan ook heel wat verschillen tussen de gemeente Zaventem en de Werkvennootschap. Het was 1932works.be dat in 2018 de noodklok luidde over een mogelijke totale afsluiting van de Woluwedal met de Brusselse Ring te Sint-Stevens Woluwe.
Het voorstel van de Werkvennootschap om deze zeer trage bouwwerf te versnellen tegen een meerprijs van 70.000 euro interesseerde de pers (Het Laatste Nieuws), die er een artikel over schreef.