Lozenberg 3

10 februari 2025

Zoals vanochtend voorzien, is de afbakening van de werf geplaatst.

De gemeente heeft de bevoegdheid om de werken stop te zetten vanwege een verlopen vergunning.

Toch heeft ze ervoor gekozen om niet in te grijpen:

  • De invloedrijke projectontwikkelaar kan zijn vergunning binnen slechts drie dagen heractiveren bij het Vlaams Gewest.
  • De gemeente loopt het risico op een schadeclaim voor het stopzetten van de werken.

Maar één ding is zeker: de projectontwikkelaar heeft nog niet begrepen dat de vastberaden inwoners van Sint-Stevens-Woluwe dit niet zomaar laten gebeuren! Ze zijn vastbesloten om deze vergunning te laten vernietigen door de burgerlijke rechtbank in kort geding. (Analyse lopende …)

8 februari 2025

We hebben net vernomen dat de ontwikkelaar van plan is een nieuwe brug te bouwen boven de Woluwe, voor een logistiek gebouw dat momenteel in juridische geschillen verkeert. In 2020 was er een bouwvergunning verleend voor de brug, de kap van bomen en de grondafgraving op het terrein.

Het kruispunt van de Woluwedal zal zwaar getroffen worden door deze werken tot juni 2025. Het zal niet meer mogelijk zijn om links of rechts af te slaan vanuit Brussel, noch om links af te slaan vanuit de Vandamstraat.

Echter, de bouwvergunning van de ontwikkelaar voor deze brug is vervallen. !

Er zullen acties worden ondernomen door 1932Works en STOP BETON om te proberen dit project te annuleren, dat gepland staat om te beginnen op 10 februari.

Ons advocatenkantoor Xirius, gefinancierd door 113 bewoners en een bedrijf, volgt dit dossier nauwgezet en heeft een brief van de dienst Ruimtelijke ordening van Zaventem ontvangen via RvVb, gedateerd november 2024, waarin het starten van de werken voor de brug wordt verboden omdat de bouwvergunning in 2022 is verlopen.

Als de werken op 10 februari beginnen, zou dit het resultaat kunnen zijn van een manipulatieve aanpassing van de verlopen vergunning door de ontwikkelaar, of een illegale werf.

  • Patrick Delaunoy, gemeenteraadslid van STOP BETON, is sinds donderdag 6 februari in contact met het college van schepenen.
  • 1932Works is van plan een gerechtsdeurwaarder in te schakelen voor 10 februari en zou de annulering van de werken in spoedprocedure voor de burgerlijke rechtbank kunnen aanvragen.

Belangrijke toelichting

Tot op heden is de gemeente Zaventem in dezelfde strijd als de bewoners.
De gemeente heeft een rechtszaak aangespannen bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen tegen MG Real Estate om hun vergunning voor het logistiek centrum in te trekken.
– De gemeente heeft MG eraan herinnerd dat de vergunning voor de brug vervallen is.


Informatie over de werf door AWV (klik hier)


20 januari 2025

Tijdens de bewogen avond van 14 januari heeft de ontwikkelaar MG Real Estate geprobeerd ons te overtuigen om een aangepast, beperkter project te aanvaarden.

Vermindering naar 54 laadperrons in plaats van 96, het volume van het gebouw vertegenwoordigt nu 75 % van het oorspronkelijke project. Deze vermindering is te klein om als acceptabel te worden beschouwd.

Het is nu zeer waarschijnlijk dat de ontwikkelaar zijn vergunning zal verliezen. De gemeenten Zaventem en Kraainem hebben bovendien ook hun advocaten ingeschakeld om dit project aan te vechten.

14 oktober 2024

Wij gaan naar de Raad voor Vergunningsbetwistingen !

We hebben de benodigde fondsen verzameld, bedankt aan 113 bewoners!

Het advocatenkantoor Xirius wordt ondersteund door 1932WORKS… ons dossier is sterk.

Intussen is de bouwvergunning geblokkeerd.

14 oktober 2024

De ontwikkelaar krijgt finaal zijn bouwvergunning in beroep.

De 281 bewoners van Sint-Stevens-Woluwe die bezwaar hadden aangetekend tegen de bouw van een logistiek gebouw op de Grote Kloosterstraat, ontvingen op 14 oktober 2024 een e-mail van het Omgevingsloket Vlaanderen waarin hen werd meegedeeld dat de vergunning was goedgekeurd na een beroep van MG Real Estate.

Het project, dat aanvankelijk door de provincie werd afgewezen, werd op 4 oktober 2024 goedgekeurd.

Naar aanleiding van de verkiezingen van 13 oktober werd deze informatie pas op maandag 14 oktober door het Vlaams Gewest met enige vertraging meegedeeld aan de 281 betrokken inwoners. Toeval of opzettelijk?

Ons beroep van januari 2024 bevatte overtuigend bewijs van onregelmatigheden in de mobiliteitsstudie die was uitgevoerd door een studiebureau.

Jo Brouns, minister van Omgeving en Landbouw, CD&V, heeft de aanvraag voor de vergunning in beroep goedgekeurd.

13 maart 2024:

De deputatie van de provincie Vlaams-Brabant heeft de aanvraag voor de bouwvergunning voor het gebouw van 105.000 m², met een hoogte van 30 m en 96 laadperrons voor vrachtwagens, geweigerd.

Link naar het artikel van Het Laatste Nieuws

De ontwikkelaar zou ofwel beroep kunnen aantekenen bij de Raad van State, of een nieuwe aanvraag voor een bouwvergunning kunnen indienen voor een meer redelijke versie van het project.

Het terrein zal nooit meer voor landbouwdoeleinden kunnen worden gebruikt.

1932works stelt voor om het project met 50% te verkleinen: één verdieping, een maximale hoogte van 15 m, en niet meer dan 48 laadperrons.

Onze 282 bezwaren hebben sterk bijgedragen aan de weigering van het project. Bedankt aan iedereen! Dit hoge aantal bezwaren is een prestatie gezien de moeilijkheid voor veel mensen om een beroep in het Nederlands in te dienen. Een sterke kern van 6 bewoners heeft bijgedragen aan het bestuderen van de plannen, het drukken en verspreiden van folders, huis-aan-huis acties en contacten met verenigingen. Wij zijn allemaal 1932works!

14 JANUARI 2024::

Bedankt voor jullie 282 bezwaren!

De deadline was 13/1/24. We verwachten in de komende weken een beslissing van de provincie.

De inwoners zouden met succes gewonnen hebben, met Net na 164 kwaliteitsvolle bezwaarschriften tijdens het eerste openbaar onderzoek heeft de ontwikkelaar een nieuw openbaar onderzoek gelanceerd tijdens de kerstvakantie.

MEEST GESTELDE VRAGEN:

We verwachten niet snel een derde openbaar onderzoek. Ook de ambtenaren voor ruimtelijke ordening van de gemeente en de provincie verliezen tijd en dit heeft uiteindelijk een negatief effect voor de ontwikkelaar. Aan de andere kant zal de promotor na een negatief advies een herpoging maken voor een bescheidener project. Aan de andere kant, als de ontwikkelaar zijn vergunning verkrijgt, is alleen een beroep mogelijk bij de Raad voor betwistingen. Reken op 10.000 EUR advocaatkosten.

Ons doel is om het project met 50% te reduceren. De bovenverdieping moet verdwijnen voor een maximale hoogte van 15m en maximaal 48 laaddocks, wat al enorm is. Een terugkeer naar de velden is niet mogelijk. 20 jaar geleden definieerde het gewest dit gebied als een logistieke zone.

Sint-Stevens Woluwe is ingesloten en heeft slechts 2 uitgangen: de Sint-Stefaanstraat en de Jozef Vandamstraat. Deze dubbele kruising tussen de Vandamstraat en de Woluwedal (R22) is nu al een historische anomalie. Het toevoegen van een continue stroom vrachtwagens die van de overkant komen, zal het kruispunt blokkeren: de verwachte wachttijden worden verdubbeld door rode lichten en vervolgens geprogrammeerd in 5 fasen (inclusief een groene fase alleen voor het fietspad!)

Gewoonlijk is een logistiek terrein van deze omvang gebaat met een rotonde, omdat rode lichten niet compatibel zijn voor langzame vrachtwagens die snel door groen moeten rijden.

Deze site is ontworpen om goederen aan het eind van de dag op de luchthaven af te leveren voor nachtvluchten. (17u-19u = pech, het is onze spits!) . Vrachtwagens keren terug van de luchthaven na het ophalen van de goederen van nachtvluchten: 8 – 10 uur, ook tijdens de spits. Ook is het de hele dag een komen en gaan van vrachtwagens naar verdere bestemmingen.

Wij denken van niet. De gemeente informeert tegen het project te zijn en heeft tijdens het eerste openbaar onderzoek in oktober 2023 al een negatief advies naar de provincie gestuurd. In de afgelopen 35 jaar hebben we echter zoveel ontwikkelaars en de gemeente aan dezelfde tafel zien eten... Zo'n project brengt belastingen met zich mee voor de gemeente. De gemeente Zaventem is echter rijk door parkeerheffingen op luchthavenparkings, belastingen op hotelkamers en bevolkingsgroei van 6% per jaar. De gemeentelijke begroting heeft dit logistieke centrum niet nodig. 1932works stelde echter, na raadpleging van andere soortgelijke dossiers, vast dat meer dynamische gemeenten zelf een mobiliteitsaudit financieren die erop gericht is aan te tonen dat een project gemanipuleerd is.(Mobiliteitsstudie ...)

Ja, dat is normaal, want we zijn in België! De provincie beschikt niet over de middelen om studiebureaus in te schakelen. De ontwikkelaars financieren daarom het studiebureau, dat trucs heeft om onmogelijke projecten te laten slagen: er zijn verschillende berekeningsmethodes om bijvoorbeeld het aantal vrachtwagens per laadperron te bepalen. Het ontwerpbureau kiest de methode die het gunstigst is voor zijn opdrachtgever. Aangezien alleen het studiepbureau over de simulatiesoftware beschikt, heeft het de mogelijkheid om onzichtbare parameters aan te passen: als je uitgaat van de afstand tussen bewegende voertuigen = 30 cm en een oplegger versnelt zoals een Tesla, dan kan alles! De ingenieurs van 1932works.be en Sterrebeek2000 hebben echter een passie voor het ontrafelen van gemanipuleerde studies. De eenvoudigste gevallen worden u voorgesteld in standaardtekst voor uw beroep. De zeer technische anomalieën worden opgenomen in de bezwaarschriften van 1932works.be en Sterrebeek 2000 zelf.

Nee. Het Vlaams Gewest besliste 20 jaar geleden dat dit gebied bestemd is voor logistiek in verband met de luchthaven. Aanvankelijk was er sprake om de 500 hectare akkers tot de NAVO om te zetten in bedrijfszones. Op deze 20ha is een overeenkomst gesloten, dus tussen de R22 en de Ring. In ruil daarvoor blijven de 500 ha 'Woluwevelden' tot de NAVO behouden.


Het project heet ook wel "Grote Kloosterstraat" en bestaat uit een logistiek mastodont van 105.000 m².

Het project bestaat uit 2 units met oprit voor vrachtwagens om toegang te krijgen tot de verdiepingen.

Bouwhoogte: 30m (het is zo hoog als 3 huizen)

Aantal laaddocks voor vrachtwagens: 96.

Uitgaande 40 ton vrachtwagens per dag: 400 opleggers/dag . (empirische schatting van de ontwikkelaar, kan oplopen tot 1000 vrachtwagens/dag)

Voeg daar een paar honderden mensen aan toe die in ploegendienst werken, restaurants, 5000m² kantoren...

  • Verdiep 0 = vrachtwagens en laaddocks
  • Verdiep 1 = parking voor 324 auto's
  • Verdiep 2 = vrachtwagens en laaddocks

16 NOVEMBER 2023:

De gemeente heeft ontvangen 164 bezwaarschriften tegen het project Grote Kloosterstraat !

De gemeente Zaventem heeft zijn advies aan de Provincie gestuurd.

Het college heeft een negatief advies gegeven op bijna al onze punten.

Link: Document advies van de gemeente Zaventem aan de Provincie

Dank U aan de inwoners voor de talrijke bezwaarschriften.

De Provincie zou een beslissing moeten geven tegen Kerst. 1932works zal U op de hoogte houden.

Het openbaar onderzoek eindigde op 21 oktober 2023.


Het agrarisch gebied heeft daarvoor een nieuwe bestemming: industriezone.

De toegang zal zijn vanaf ons kruispunt, het zal 's morgens en' s avonds verzadigd zijn. (Woluwedal R22 / Grote Kloosterstraat)

De mobiliteitsstudie wordt gefinancierd door de ontwikkelaar MG Real Estate en de studie zit eigenlijk vol anomalieën om het project geaccepteerd te krijgen. Aan te stippen met bezwaarschriften !


Onze doelstelling is:

  • De verzadiging van ons kruispunt met files te vermijden.
  • Maak de veiligheid van ons kruispunt niet slechter: de overlap van 2 kruispunten over 20m die we altijd hebben gekend is al gevaarlijk en uitzonderlijk.
  • Het gebouw in de logistiek moet beperkt zijn tot 1 verdieping voor vrachtwagens en geen 2 verdiepingen.

November 2020:

Winning van 8m leem. De ontwikkelaar begraaft zijn gebouw het liefst omdat het 30 meter hoog wordt. De grond wordt omgetoverd tot rode bakstenen 'snelbouw': Dubbele bonus voor de ontwikkelaar.

Link naar: reactie van het Vlaams Gewest op ons ongunstig advies.

Januari 2021:

Besluit: 1932works informeerde de gemeenteraad over het komende project, met een reactie in juni van "Rij maar door er is niets te zien." Deze persoon 'rij maar door' dat er niets mee te maken heeft, heeft de promotor 4 keer ontmoet.

Het probleem voor de bewoners is dat dit project de gemeente veel geld gaat opleveren aan belastingen. Zaventem heeft geen extra inkomsten nodig met een begrotingsoverschot van 7 miljoen euro in 2022: een snelgroeiende gemeente met een luchthaven die heel wat belastingen op parkeerplaatsen en hotels met zich meebrengt.