Lozenberg 3

14 october 2024

De projectontwikkelaar heeft finaal zijn omgevingsvergunning in hoger beroep. Volg deze laatste informatie op onze homepage.

13 mars 2024 :

La députation de la province du Brabant-Flamand a refusé la demande de permis de bâtir pour le bâtiment de 105.000m² , hauteur de 30m et 96 quais de chargement pour semi-remorques.

Lien vers un article de presse: Het Laatste Nieuws

Le promoteur pourrait soit introduire un recours au conseil d’état ou relancer par une nouvelle demande de permis de bâtir pour un projet plus raisonnable.

Le terrain ne pourra plus jamais être dédié à l’agriculture.

1932works préconise de réduire le projet de 50% : Un seul étage, hauteur de maximum 15m, pas plus de 48 quais de chargement.

Nos 282 recours ont fortement contribué à ce que le projet soit refusé. Merci à tous ! Ce nombre élevé de recours et un exploit en raison de la difficulté pour de nombreuses personnes à introduire un recours en néerlandais. Un noyau de fort de 6 habitants a contribué à l’étude des plans, impression et distribution de folders, porte à porte et contacts avec des associations. Nous sommes tous 1932works !

14 JANVIER 2024:

Merci pour vos 282 recours !

De deadline was 13/1/24. We verwachten in de komende weken een beslissing van de provincie.

De inwoners zouden met succes gewonnen hebben, met 164 kwaliteitsvolle bezwaarschriften lors de la première enquête publique. Le promoteur a relancé une enquête publique durant les vacances de Noël.

MEEST GESTELDE VRAGEN:

We verwachten niet snel een derde openbaar onderzoek. Ook de ambtenaren voor ruimtelijke ordening van de gemeente en de provincie verliezen tijd en dit heeft uiteindelijk een negatief effect voor de ontwikkelaar. Aan de andere kant zal de promotor na een negatief advies een herpoging maken voor een bescheidener project. Aan de andere kant, als de ontwikkelaar zijn vergunning verkrijgt, is alleen een beroep mogelijk bij de Raad voor betwistingen. Reken op 10.000 EUR advocaatkosten.

Ons doel is om het project met 50% te reduceren. De bovenverdieping moet verdwijnen voor een maximale hoogte van 15m en maximaal 48 laaddocks, wat al enorm is. Een terugkeer naar de velden is niet mogelijk. 20 jaar geleden definieerde het gewest dit gebied als een logistieke zone.

Sint-Stevens Woluwe is ingesloten en heeft slechts 2 uitgangen: de Sint-Stefaanstraat en de Jozef Vandamstraat. Deze dubbele kruising tussen de Vandamstraat en de Woluwedal (R22) is nu al een historische anomalie. Het toevoegen van een continue stroom vrachtwagens die van de overkant komen, zal het kruispunt blokkeren: de verwachte wachttijden worden verdubbeld door rode lichten en vervolgens geprogrammeerd in 5 fasen (inclusief een groene fase alleen voor het fietspad!)

Gewoonlijk is een logistiek terrein van deze omvang gebaat met een rotonde, omdat rode lichten niet compatibel zijn voor langzame vrachtwagens die snel door groen moeten rijden.

Deze site is ontworpen om goederen aan het eind van de dag op de luchthaven af te leveren voor nachtvluchten. (17u-19u = pech, het is onze spits!) . Vrachtwagens keren terug van de luchthaven na het ophalen van de goederen van nachtvluchten: 8 – 10 uur, ook tijdens de spits. Ook is het de hele dag een komen en gaan van vrachtwagens naar verdere bestemmingen.

Wij denken van niet. De gemeente informeert tegen het project te zijn en heeft tijdens het eerste openbaar onderzoek in oktober 2023 al een negatief advies naar de provincie gestuurd. In de afgelopen 35 jaar hebben we echter zoveel ontwikkelaars en de gemeente aan dezelfde tafel zien eten... Zo'n project brengt belastingen met zich mee voor de gemeente. De gemeente Zaventem is echter rijk door parkeerheffingen op luchthavenparkings, belastingen op hotelkamers en bevolkingsgroei van 6% per jaar. De gemeentelijke begroting heeft dit logistieke centrum niet nodig. 1932works stelde echter, na raadpleging van andere soortgelijke dossiers, vast dat meer dynamische gemeenten zelf een mobiliteitsaudit financieren die erop gericht is aan te tonen dat een project gemanipuleerd is.(Mobiliteitsstudie ...)

Ja, dat is normaal, want we zijn in België! De provincie beschikt niet over de middelen om studiebureaus in te schakelen. De ontwikkelaars financieren daarom het studiebureau, dat trucs heeft om onmogelijke projecten te laten slagen: er zijn verschillende berekeningsmethodes om bijvoorbeeld het aantal vrachtwagens per laadperron te bepalen. Het ontwerpbureau kiest de methode die het gunstigst is voor zijn opdrachtgever. Aangezien alleen het studiepbureau over de simulatiesoftware beschikt, heeft het de mogelijkheid om onzichtbare parameters aan te passen: als je uitgaat van de afstand tussen bewegende voertuigen = 30 cm en een oplegger versnelt zoals een Tesla, dan kan alles! De ingenieurs van 1932works.be en Sterrebeek2000 hebben echter een passie voor het ontrafelen van gemanipuleerde studies. De eenvoudigste gevallen worden u voorgesteld in standaardtekst voor uw beroep. De zeer technische anomalieën worden opgenomen in de bezwaarschriften van 1932works.be en Sterrebeek 2000 zelf.

Nee. Het Vlaams Gewest besliste 20 jaar geleden dat dit gebied bestemd is voor logistiek in verband met de luchthaven. Aanvankelijk was er sprake om de 500 hectare akkers tot de NAVO om te zetten in bedrijfszones. Op deze 20ha is een overeenkomst gesloten, dus tussen de R22 en de Ring. In ruil daarvoor blijven de 500 ha 'Woluwevelden' tot de NAVO behouden.


Het project heet ook wel "Grote Kloosterstraat" en bestaat uit een logistiek mastodont van 105.000 m².

Het project bestaat uit 2 units met oprit voor vrachtwagens om toegang te krijgen tot de verdiepingen.

Bouwhoogte: 30m (het is zo hoog als 3 huizen)

Aantal laaddocks voor vrachtwagens: 96.

Uitgaande 40 ton vrachtwagens per dag: 400 opleggers/dag . (empirische schatting van de ontwikkelaar, kan oplopen tot 1000 vrachtwagens/dag)

Voeg daar een paar honderden mensen aan toe die in ploegendienst werken, restaurants, 5000m² kantoren...

  • Verdiep 0 = vrachtwagens en laaddocks
  • Verdiep 1 = parking voor 324 auto's
  • Verdiep 2 = vrachtwagens en laaddocks

16 NOVEMBER 2023:

De gemeente heeft ontvangen 164 bezwaarschriften tegen het project Grote Kloosterstraat !

De gemeente Zaventem heeft zijn advies aan de Provincie gestuurd.

Het college heeft een negatief advies gegeven op bijna al onze punten.

Link: Document advies van de gemeente Zaventem aan de Provincie

Dank U aan de inwoners voor de talrijke bezwaarschriften.

De Provincie zou een beslissing moeten geven tegen Kerst. 1932works zal U op de hoogte houden.

Het openbaar onderzoek eindigde op 21 oktober 2023.


Het agrarisch gebied heeft daarvoor een nieuwe bestemming: industriezone.

De toegang zal zijn vanaf ons kruispunt, het zal 's morgens en' s avonds verzadigd zijn. (Woluwedal R22 / Grote Kloosterstraat)

De mobiliteitsstudie wordt gefinancierd door de ontwikkelaar MG Real Estate en de studie zit eigenlijk vol anomalieën om het project geaccepteerd te krijgen. Aan te stippen met bezwaarschriften !


Onze doelstelling is:

  • De verzadiging van ons kruispunt met files te vermijden.
  • Maak de veiligheid van ons kruispunt niet slechter: de overlap van 2 kruispunten over 20m die we altijd hebben gekend is al gevaarlijk en uitzonderlijk.
  • Het gebouw in de logistiek moet beperkt zijn tot 1 verdieping voor vrachtwagens en geen 2 verdiepingen.

November 2020:

Winning van 8m leem. De ontwikkelaar begraaft zijn gebouw het liefst omdat het 30 meter hoog wordt. De grond wordt omgetoverd tot rode bakstenen 'snelbouw': Dubbele bonus voor de ontwikkelaar.

Link naar: reactie van het Vlaams Gewest op ons ongunstig advies.

Januari 2021:

Besluit: 1932works informeerde de gemeenteraad over het komende project, met een reactie in juni van "Rij maar door er is niets te zien." Deze persoon 'rij maar door' dat er niets mee te maken heeft, heeft de promotor 4 keer ontmoet.

Het probleem voor de bewoners is dat dit project de gemeente veel geld gaat opleveren aan belastingen. Zaventem heeft geen extra inkomsten nodig met een begrotingsoverschot van 7 miljoen euro in 2022: een snelgroeiende gemeente met een luchthaven die heel wat belastingen op parkeerplaatsen en hotels met zich meebrengt.