De Werkvennootschap heeft een openbaar onderzoek geopend om de verkeerswisselaar Ring-Leopold III laan te slopen.
Het openbaar onderzoek eindigt op 26 januari 2024. U mag ten laatste op 26/1/24 een bezwaarschrift aantekenen via de website van het Vlaams Gewest.
Het doel van het project is om een compactere verkeerswisselaar te bouwen, waardoor er meer groene ruimte overblijft, waarbij de Woluwe in een nieuwe parkzone bewonderd kan worden, uit zijn kokers gehaald.
De nieuwe knooppunt wordt een SPI = single point of interchange. Dit is een Amerikaanse uitvinding, prototype om in België te testen. Dit knooppunt heeft de bijzonderheid dat het verkeerslichten heeft!
We zullen onze turbine-wisselaar uit de jaren 70 missen met 2 rijstroken per oprit, grote buffercapaciteit voor files en gebouwd om 100 jaar mee te gaan, tot 2070.
De afbraak en heropbouw zal 3,5 jaren in beslag nemen als alles goed gaat... misschien 10 jaren.... Wat zijn de voordelen nu van zo'n project ?
Er is een belofte dat het project beperkt zal blijven tot een periode van 3,5 jaren. Behalve in geval van een juridisch geschil met de aannemer (de werf van het kruispunt van de Leuvensesteenweg en de Woluwedal duurde 5 jaren door een conflict). Er is ook het risico van een faillissement: in 2023 ontliep Colas (Wegebo) ternauwernood een faillissement!
Tijdens de bouwwerkzaamheden is er een zekerheid dat wij monsterfiles zullen aansluiten.
Fase 1: vervanging van het viaduct dat de Leopold3laan verbindt met Brussels Airport, over de Woluwe + definitieve sluiting van de Woluwelaan tot Diegem + omleidingen zijn gepland via de andere opritten (in blauw op de kaart). In het rood: de bruggen die vernietigd moeten worden. Als gevolg hiervan komt U niet steeds toe op bestemming met de werfomleidingen en heeft U langere trajecten.
Fase 2: Gebruik van tijdelijke wegen (in blauw) en met rode lichten. Pas op voor files!
Fase 3 : De nieuwe knooppunt wordt opgeleverd en in gebruik genomen. De tijdelijke wegen van fase 2 verdwijnen.
Tijdens de werkzaamheden wordt de rotonde Strabet (onder het viaduct van de luchthaven) tijdens 9 weken afgesloten. De rotonde wordt 100% afgesloten, dus geen toegang tot de Vilvoordelaan richting Zaventem.
Op een ander moment zal ook de Da Vincilaan voor 9 weken afgesloten zijn.
Tijdens deze totale sluitingen is het raadzaam om op vakantie te gaan!
Er zijn niet alleen minpunten: de Woluwe wordt heropend met een natuurlijk overstromingsgebied. Enkel de bus van De Lijn zal tussen Zaventem en Diegem mogen rijden via de oude Woluwelaan. Dit zal de mooiste buslijn van Vlaanderen zijn die we de 'Safarilijn' zullen noemen.
Vanaf 2028 moet U, als het schema wordt gerespecteerd, wachten voor een 3-fasen verkeerslicht.
Dit is het geheim van de oplossing: de auto's die aan de Ring worden toegevoegd, worden beperkt door de verkeerslichten, waardoor de doorstroming van de Ring minder wordt verstoord.
Officieel is de sloop van de huidige knooppunt gerechtvaardigd omdat de opritten te lang zijn, niet voldoen aan de nieuwe normen en de werking van de Ring belemmeren. De nieuwe knooppunt krijgt kortere op en afritten, wat de doorstroming op de Ring moet vergemakkelijken.
Op de kaart hierboven is te zien dat tijdens de avondspits de Ring momenteel wordt afgeremd door de knooppunt A201-RO, door een rode streep op de Ring. (in werkelijkheid door de auto's die rond de rotonde Strabet rijden en 2 km verder opnieuw op de Ring invoegen en alles vertragen).
Op de kaart van 2030 hierboven zien we dat er geen rode lijn meer is op de Ring. Er staat veel rood op het kruispunt. Ter hoogte van de straten van Zaventem zullen de files blijven bestaan.
Hierboven staan de nieuwe op en afritten van de A201 naar de Da Vincilaan. De tunnel wordt afgebroken om plaats te maken voor de nieuwe tunnel voor de luchthaventram die de luchthaven met Brussel zal verbinden. Daarnaast zijn er nieuwe fietspaden gepland met een fietstunnel langs de rotonde van Strabet.
BESLUIT:
– De nieuwe fietspaden en de tram moeten worden beschouwd als een stap vooruit.
– De sloop van de turbinewisselaar moet worden vermeden. (resterende levensduur: 50 jaren)
– Het nieuwe kruispunt met verkeerslichten op de Ring wordt berekend op basis van het verkeer in 2030. De luchthaven krijgt er echter 1 miljoen passagiers per jaar bij en Zaventem groeit met 6% per jaar in bevolking.
– De nieuwe SPI-knooppunt is zo groot als een voetbalveld en ingewikkeld voor oriëntatie. Luchthavenpassagiers die niet gewend zijn komen in de problemen.
– Ongelukken zijn onmogelijk op de huidige turbinewisselaar. Verkeerslichten daarentegen veroorzaken dodelijke ongevallen voor wie rood niet heeft gezien.
– Het is bekend dat SPI-wisselaars moeilijk sneeuw- of ijsvrij te ruimen zijn en daarom een probleem vormen in de winter.
– De echte oplossing is om de huidige wisselaar te behouden en de Ring te verbreden om vlotter in te voegen. Er moet ook een dynamische snelheidsbeperking zijn. Men moet voorkomen dat auto's de Ring verlaten, de rotonde Strabet even passeren en weer op de Ring invoegen.